درامانقد-سینما: همایون امامی در جدیدترین مستند خود که «دهکده پر ملال» نام دارد، زندگی و آثار امین فقیری، نویسنده شیرازی را روایت کرده است.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخت مستند «دهکده پرملال» از فروردین‌ماه ۱۳۹۲ آغاز شده و پس از یک وقفه تا دو ماه آینده آماده نمایش می‌شود. همایون امامی درباره این مستند ۳۳ دقیقه‌ای که با بودجه شخصی، مشارکت عوامل و حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته شده است، گفت:«امین فقیری جزو اولین افرادی محسوب می‌شود که دوران سربازی خود را به عنوان سپاه دانش در روستاها می‌گذراند. او در برابر واقعیتی قرار می‌گیرد که تکانش می‌دهد و آن اختلاف فرهنگی- اجتماعی میان روستا و شهر است. تصورات او از روستا تغییر می‌کند و تصمیم می‌گیرد دراین‌باره بنویسد و این تفاوت فاحش را از طریق داستان با مردم شهرها در میان بگذارد که حاصل آن کتابی به نام «دهکده پرملال» است. این کتاب نخستین‌بار در اسفند سال ۱۳۴۷ منتشر شد و به فاصله کوتاهی به چاپ‌های دوم و سوم می‌رسد.»

به گفته او منوچهر شفیانی، ابوالقاسم فقیری، امین فقیری و بهرام حیدری جریانی را به راه می‌اندازند که در سیر داستان‌نویسی ایران به «ادبیات سپاهی» معروف است؛ داستان‌هایی که پیرامون روستا، مسایل و مشکلات فرهنگی و اقتصادی آن است.

این مستندساز با تاکید بر این که مستند «دهکده پرملال» تلاش دارد میان زندگی فردی و خانوادگی امین فقیری از یک سو و شرایط اجتماعی پیرامونش از سویی دیگر ارتباطی بیابد، عنوان کرد:«در این فیلم به زندگی امین فقیری و زمینه‌های گرایش و سبک او در داستان‌نویسی و شماری از آثار او، از جمله نمایشنامه‌هایش هم می‌پردازیم.»

امامی درباره مراحل ساخت این مستند توضیح داد:«فیلم‌برداری «دهکده پرملال» طی ده روز در فروردین ۱۳۹۲ در شیراز انجام شده و در آن از صدرا ذوالریاستین، منصور اوجی، ابوتراب خسروی، ابوالقاسم فقیری، عبدالرحمان مجاهد نقی و همسر امین فقیری خواسته‌ام درباره‌ی او نظرهایشان را مطرح کنند.»

عوامل تولید مستند «دهکده پرملال» عبارتند از نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده:همایون امامی، فیلم‌بردار:فرید صداقت، مدیر تولید و صدابردار:سعید کشاورزی، صداگذار:آرش اسحاقی، تصحیح رنگ و نور:رضا تیموری.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید