درامانقد-سینما: حالا پس از مرگ غم انگیز ناصر ملک مطیعی، تنهایی و دوری او از کارش مسئله ممنوع الکاری و در تبعید ماندن سینماگران پیش از انقلاب به شدت داغ شده است. حالا اعتراض از زبان هنرمندانی شنیده می شود که حتی خودی تر محسوب می شوند؛ اشخاصی چون پرویز پرستویی و بازیگرانی که در سینما و تلویزیون پس از انقلاب هویت و جایگاه پیدا کردند.

مسئله بازماندن عده ای از کار و ممنوعیت فعالیت آنها در عرصه ای که به آن تعلق دارند، محرومیتی است که گویی وجدان عمومی مردم ایران را – حالا پس از چهل سال و گذر از آن شور و شوق «مبارزه با فساد در سینما» از طریق طرد و تبعید و تنهایی- معذب کرده است و همه در پی پایان دادن به بیکاری هنرمندان به سبب تغییرات سیاستمداران هستند.

در تازه ترین واکنش چند تن از بازیگران سرشناس سینمای ایران خواهان بازگشت بهروز وثوقی شدند تا مبادا داغ ملک مطیعی به داغی بزرگ تر برای وثوقی پیوند بخورد. بهرام رادان در واکنش به پخش شدن صدای بهروز وثوقی در مراسم تشییع پیکر ناصر ملک مطیعی، در صفحه اینستاگرام خود نوشت که در دوران قبلی وزارت ارشاد، با مدیران این وزارتخانه دیداری داشته تا ترتیبی اتخاذ شود که این بازیگر پیشکسوت به ایران بازگردد. این اولین بار است که رادان در مورد این پیگیری مطلبی منتشر کرده است.

بهرام رادان با انتشار ویدیویی از تشیع پیکر ناصر ملک مطیعی که در آن صدای بهروز وثوقی برای حاضرین پخش شد، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «پخش صدای بهروز خان وثوقی در مراسم خاکسپاری پیکر عالیجناب ملک مطیعی از طرفی خوشحالم کرد و از طرفی غمگین، من که افتخار آشنایی و هم صحبتی با قیصر سینمای ایران را داشته و دارم، همیشه از بابت عدم حضور چنین جواهری با گنجینه تجربه ای غنی، در وطنی متعلق به همه مردم ایران، افسرده و ناراحتم.»

او در ادامه به نکته‌ای اشاره کرده که تاکنون هیچ وقت در مورد آن صحبت به میان نیاورده بود: «در دوران تصدی مدیریت قبلی ارشاد با کسب اجازه از خود بهروز خان بارها به دیدار مسئولین مربوطه رفتم تا ترتیبی دهند جناب وثوقی برای تجدید دیدار با سرزمین مادری شان به ایران تشریف بیاورند، افسوس و صد افسوس، هر چند پنهان نمیکنم که شنیدن این صدا در قلب تهران و در خانه سینماگران بینهایت خوشحالم کرد، خداوند شما را برای ما حفظ کند، آمین.»

در واکنشی دیگر ترانه علیدوستی به مناسبت درگذشت ناصر ملک مطیعی با انتشار توییتی خواستار بازگرداندن بهروز وثوقی به ایران شد. علیدوستی در این توییت با ابراز تاسف برای تلاش‌هایی که می‌شد برای ناصر ملک مطیعی انجام داد، نوشت که هنوز برای بازگرداندن بهروز وثوقی برای کسانی که عاشقانه دوستش دارند، فرصت هست.

ترانه علیدوستی در ابتدای توییت خود در واکنش به درگذشت ناصر ملک مطیعی نوشت: «زمان امان نداد بیش از این برای کسی که بخشی از هویت ملی/ فرهنگیمون بود، بیشتر تلاش کنیم… هر چند که نمی‌دانم دیگر می‌شد چه کرد.»

او در پایان از بازگرداندن بهروز وثوقی به ایران نوشت و تاکید کرد: «اما برای کنار گذاشتن خصومت با بهروز وثوقی، برای بازگرداندنش به کشور پیش آنها که عاشقانه دوستش دارند، هنوز فرصت هست. مثل خیلی‌های دیگر!»

با همه این اعتراض ها که احتمالاً چندی دیگر پراکنده تر و ضعیف تر می شوند، به نظر می رسد که اراده ای در میان سیاستگزاران فرهنگی برای قطع این روند وجود ندارد، تجربه هنرمندانی که تا اینجا تلاش کردند، نشان داده که چنین مطالباتی معمولاً به در بسته می خورد و در پیچش های دعواهای جناحی سیاست امروز ایران تبدیل به امری ملتهب و در نتیجه ناممکن می گردد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید