درامانقد-سینما: هفتمین شب فیلمنامه نویسان در خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست، کامران ملکی به حاضران در این مراسم خوش آمد گفت و با اشاره به اولین شب کانون فیلمنامه نویسان در ۱۲ سال پیش بیان  کرد: برگزاری این جشن طی این سال ها با وقفه مواجه شد اما امروز امیدواریم این جشن از این به بعد هر سال در روز بزرگداشت فردوسی برگزار شود.
رضا مقصودی فیلمنامه نویس و کارگردان سینما نیز در سخنانی بیان کرد: در گذشته با خود می گفتم اعضای هیات مدیره کانون فیلمنامه نویسان چرا هیچ کاری نمی کنند، اما امروز می دانم کار صنفی کردن در این تاریخ و جغرافیا چقدر سخت است و برگزاری این برنامه کار بسیار مهم و قابل تقدیری است.
این سینماگر افزود: کانون فیلمنامه نویسان ۲۵ سال پیش توسط دوستان فیلمنامه نویس شکل گرفت و سال گذشته به صنف تبدیل شد.
وی در بخش دیگر صحبت هایش اشاره کرد: شنیدم دریافت پروانه ساخت با تغییرات خوبی در حوزه امنیت شغلی همراه بوده است و با دو مرحله ای شدن صدور مجوزها باید تاییدیه برخی صنوف را داشته باشند که البته ۲ صنف بازیگران و فیلمنامه نویسان از این امر مستثنی شده است، این در حالی است که بسیاری از فیلمنامه نویسان از همین راه درآمد دارند و باید این امر مورد توجه قرار گیرد. خوشحالیم شاهسواری از صنوف در وزارت ارشاد حمایت می‌کند و امیدوارم به مساله فیلمنامه نویسان توجه کند.
مقصودی در پایان گفت: روز شنبه مجمع عمومی کانون فیلمنامه نویسان برگزار می شود و امیدوارم همه حضور داشته باشید.
منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما گفت: ۲ خبر خوب برای شما دارم؛ اول پذیرفتن ریاست جشن بزرگ سینما از سوی علی نصیریان است و دوم پیروزی پرسپولیس.
وی افزود: مناسبت امروز سپاس از شراره اصلی یک فیلم است. چگونه می توان صاحب یک سینمای بالای ۱۰۰ سال باشیم اما نشانی از شاهنامه در این سینما نباشد؟ نسبت ما به عنوان سینماگر با شاهنامه چگونه است و تا چه اندازه با آن آشنا هستیم. شاهنامه در کنار ما است و هیچ استفاده ای از آن نمی کنیم و این مساله قابل قبول نیست.
مدیرعامل خانه سینما بیان کرد: ما در خانه سینما آماده هستیم تا هر کاری را که به ارتقای جایگاه فیلمنامه نویسی منجر شود، انجام دهیم. ما نیازمند یک دگرگونی جدی در مواجهه خلاقانه با متن و اقتباس در فیلمنامه نویسی هستیم.
وی تاکید کرد: سینمای ایران وارد یک مرحله جدید شده است و  ما نیازمند دگرگونی و خانه تکانی در وجوه مختلف سینما هستیم و مدیران فرهنگی سازمان سینمایی نیز باید یه این امر توجه کنند.
شاهسواری گفت: سینمای ما اگر نتواند راز میهن دوستی را به مخاطب منتقل کند یک روزی حضرت فردوسی از ما می‌خواهد که پاسخگو باشیم.
این سینماگر با اشاره به اینکه سینمای ایران دایما مورد اتهام است، گفت: چه کسی باید از حثیت سینما دفاع کند؟ متاسفانه عده ای فکر می کنند سینمای ایران باعث طلاق، اعتیاد و یا اختلاس های میلیاردی در جامعه است ولی ما برابر این نظرها سکوت می کنیم. حتی سال گذشته یک مرکز تحقیقاتی تشکیل داده و سینما را زیر سوال بردند ولی هیچ کس صدایش درنیامد.
وی بیان کرد: آیا ما به عنوان فعال صنفی نمی توانیم بین مسایل و شبه مسایل تفاوت قایل شویم؟ چگونگی برگزاری جشنواره و اینکه چه کسی وام گرفته است، مهم است؟ واقعا شرایط نقد در سینمای ایران آن ‌چیزی است که ما با آن مواجه هستیم؟ این سینما در طول سال های گذشته با صبوری راه خود را رفته است. ما گاهی خودمان را به نشنیدن می‌زنیم زیرا هیچ کدام از ما عاشق جنجال نیستیم اما اگر نتوانیم درباره ایرادات خود صحبت کنیم از جای دیگری با صدای بلند این ایرادات را فریاد می زنند.
مدیر عامل خانه سینما بیان کرد: خانه سینما حق ایجاد مرز و تفکیک بین اعضای خود را ندارد زمان جداسازی ها به پایان رسیده است. رشد و پیشرفت سینمای ایران و موج تمایل مردم مسئولیت سنگینی روی دوش ما گذشته است ولی خیلی ها تمایل ندارند این مسئولیت بر دوش ما باشد و می خواهند در این کار شکاف ایجاد کنند و فکر می کنم که باید در این زمینه خود را آماده مواجه شدن با یک موج کنیم.
پس از صحبت های شاهسواری، لوح تقدیر بهترین دیالوگ‌نویسی به بهنام بهزادی برای فیلم «وارونگی» تقدیم شد. وی بعد از دریافت جایزه گفت: من وقتی در جمع فیلمنامه نویسان قرار می گیرم به آنها حسادت می کنم چرا که این کار خلاقانه ترین بخش یک فیلم است. مساله دیگر این است که نگارش فیلمنامه یک کار جمعی است.
جایزه بهترین پیرنگ داستانی به فیلمنامه «اسرافیل» از آیدا پناهنده و ارسلان امیری اهدا شد.
در ادامه سعید عقیقی درباره اقتباس در سینما صحبت کرد.
همچنین فیلمنامه «برادرم خسرو» نوشته احسان بیگلری و پریسا هاشم پور  برای بهترین شخصیت پردازی لوح تقدیر دریافت کرد.
هاشم پور گفت: دیده شدن و جایزه گرفتن از این صنف بسیار مهم است. بیگلری نیز از دریافت این جایزه ابراز خوشحالی کرد.
در پایان لوح تقدیر بهترین فیلمنامه به «فروشنده» نوشته اصغر فرهادی اهدا شد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید