درامانقد-سینما: یکی ار بخش های جشنواره ها همواره بخش پژوهش بوده است، چرا که بنا بر رویکرد و استراتژی یک جشنواره محتوای لازم و پشتوانه فکری کافی باید تهیه شود. یک راهنمای مؤثر و بازیگر بی بدیل در جهانی شدن سینمای ایران عباس کیارستمی است. پس بی راه نیست که جشنواره جهانی فیلم فجر بنا بر همین ادعای «جهانی» بودن تمرکز و توجه بیشتری را نسبت به این فیلمساز فقید سینمای ایران جلب کند. کتاب «سینمایی دیگر؛ چند مقاله و گفت‌و‌گو درباره سینمای عباس کیارستمی» ۳ اردیبهشت ماه در هم‌اندیشی «مطالعات جشنواره» در دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر رونمایی می‌شود.

به گفته سیدعماد حسینی مسئول واحد پژوهش و انتشارات کمیته علمی و دانشگاهی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر مراسم رونمایی از کتاب «سینمایی دیگر؛ چند مقاله و گفت‌و‌گو درباره سینمای عباس کیارستمی» روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه ساعت ۱۴ در هم‌اندیشی «مطالعات جشنواره» در دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر رونمایی می‌شود.

این کتاب شامل ۸ مقاله و سه گفتگو است که برخی از مقالات توسط نویسندگان داخلی و برخی دیگر توسط منتقدین غیر ایرانی نوشته شده.

در بخشی از این کتاب که در سایت جشنواره جهانی فیلم فجر آمده است عباس کیارستمی می گوید: «برای این‌که جهانی باشی لازمه‌اش این است که وطنی باشی. یعنی محلی باشی؛ مال منطقه‌ای باشی، اصالتی داشته باشی، ریشه‌ای داشته باشی، اما نگاهت به جهان و امور جهان نگاه گسترده‌ای باشد. واقعیت این است که هرچند باید با نگاه جهانی اندیشید اما تعارف نداریم، ما اگر عمیقا به مسایل خودمان فکر کنیم در واقع جهانی اندیشیده‌ایم.

من نمی‌توانم به جهان فکر کنم وقتی دارم فیلم خودم را می‌سازم. من باید به خودم فکر کنم و عمیقا به خودم فکر کنم و اتفاقا فارغ از این وسوسه جهانی شدن اگر این‌جور نگاه کنیم امکان دارد که شانس این را داشته باشیم که جهانی شویم.»

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید