درامانقد-سینما:  دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام کرد الیور استون فیلمساز برنده اسکار و یکی از فیلمسازان سیاسی و معترض امریکا از مهمانان ویژه سی و ششمین دوره این جشنواره خواهد بود. رضا میرکریمی در نشست خبری جشنواره جهانی فجر از تدارک برنامه‌ای مفصل برای حضور این کارگردان برجسته امریکا در ایران خبر داد.

استون 71 ساله آثار مطرح و تحسین شده ای چون «متولد چهارم ژوییه»، «جی اف کی» و «قاتلین بالفطره» را در کارنامه دارد. او در چند سال اخیر، درام سینمایی «اسنودن» و همچنین مستند چهار قسمتی «مصاحبه‌های پوتین» را کارگردانی کرده است. فیلم زندگینامه‌ای «اسنودن» که اولین بار دو سال پیش در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد، با استقبال چشمگیر مقامات کاخ کرملین روبه‌رو شد.

کارگردان برنده اسکار این فیلم را با محوریت ماجرای زندگی افشاگر آژانس امنیت ملی امریکا که هم‌اکنون در روسیه پناهنده است به تصویر کشیده است. سخنگوی کاخ کرملین همان زمان تماشای این فیلم را «فرصتی عالی برای آگاهی یافتن از حقیقت» عنوان کرده بود.

این سینماگر امریکایی که منتقد صریح دولت ترامپ است بعد از قطعی شدن پیروزی او در انتخابات اخیر ریاست جمهوری امریکا گفت: «مردم مسحور او (ترامپ) شده‌اند، اما من نه.» استون در ادامه، رییس جمهور فعلی امریکا را بسیار جسور توصیف کرده و همین ویژگی را عامل اصلی اعتبار ترامپ خوانده بود.

الیور استون سه بار اسکار برده است؛ یک بار برای نگارش فیلمنامه فیلم «قطار سریع‌السیر نیمه شب» و دو بار برای کارگردانی فیلم‌های «جوخه» و «متولد چهارم ژوییه». لازم به ذکر است که چند سال پیش نیز فرزند الیور استون که او هم در زمینه فیلمسازی فعال است به دعوت جشنواره ای ایرانی به ایران آمد که اظهارات او در حین و پس از سفر حواشی زیادی به وجود آورد.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید