درامانقد-سینما: مهدويان يك بار ديگر دست روى موضوعى حساس گذاشت، موضوع انتقام. عملی كه در تمام ادوار تاريخ سينمای ایران در وجوه و سبک های مختلف به آن پرداخته شده است از قيصر و تنگسير تا ردپای گرگ و اعتراض و … ، حالا مهدويان با «لاتارى» در شهر و فضایی  متفاوت به اين موضوع پرداخته است.

«لاتارى» قصه ى اميرعلى(ساعد سهيلى) است كه دوست دخترش نوشين به خاطر وضعيت نامساعد خانواده اش به پيشنهاد سامى كه يك دلال است راهى دبى مي شود تا از طريق کار به عنوان مدل بتواند بدهى پدر خود (عليرضا استادى) و برادرش(جواد عزتى)را صاف كند. ولى در مدت كوتاهى پس از رفتن به دبی نوشين خودكشى مي كند. اميرعلى زخم خورده از رفتن نوشین و سپس مرگ مشکوک او به همراه مربى فوتبالش موسى(هادى حجازى فر) راهى دبى مي شود تا علت خودكشى نوشين را پیدا کند و از مسبب این اتفاق انقام بگیرد.

«لاتارى» از روند انتقام رو به مسائل سياسى مي آورد. خودكشى نوشين مربوط مي شود به يك شاهزاده عرب. اینجا فیلم تبدیل می شود به انتقام يك شهروند عادی جنوب شهری و با معرفت ايرانى از يك شاهزاده عرب هوسران و ثروتمند. پرداختن به دغدغه موسى براى كمك به اميرعلى كه در سكانس طلايى و تأثيرگذار فيلم دليل كمك به اميرعلى را احساس گناه از وضعيتى كه نسل جديد گرفتار آن شده مي داند به عنوان يك رزمنده دفاع مقدس، ابعاد عمیق تر و سیاسی تری به خود می گیرد. موسی خود را گناهكار مي داند و انتقام را راه درست براى جبران این گناه یا غفلت.

مهدويان در «لاتارى» همان راه انتقام خودسر در فيلم هايى مثل قيصر، تنگسير و اعتراض را نشان مي دهد. انتقام بر سر غيرت و ناموس ولى به روش خود و با طرز فكرى نو و سياسى شده با همان لوطى گرى و رفاقت مردانه و همان سلاح قديمى؛ يعنى چاقو.

نكته قابل اهميت در فيلم هاى مهدويان قدرت داستان گويى براى نگاه داشتن مخاطب در طول فيلم و ريتم مناسب و روان در کارگردانی است كه اين روزها به سختى مي توان فيلمى با اين خصوصيت در ايران پيدا كرد. مهدويان و ابراهيم امينى اين خصوصيت داستان گویی با روند و ریتم مناسب را البته به خوبى از فيلمنامه شروع کرده اند و ساختار داستان را از زوائد پیراسته اند. از نقاط قوت دیگر فیلم  انتخاب بازيگران مناسب براى نقش هاست و همچنین بازى هاى درخشانی که گروه بازيگرى ارائه می دهند. حجازی فر، سهیلی و فرخ نژاد و حتی جواد عزتی و علیرضا استادی موفق شده اند باز هم در فیلمی دیگر درخشش خوبی از خود نشان دهند و بازی های فیلم را به سطحی بالا و هماهنگی در خور توجهی برسانند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید