درامانقد-سینما: برندگان جوایز سالانه انجمن نویسندگان آمریکا (WGA) بامداد دوشنبه به وقت ایران در دو مراسم همزمان در بورلی هیلز هیلتن در لس آنجلس و ادیسن بالروم در نیویورک سیتی معرفی شدند. در این دو مراسم اسامی برندگان بخش‌های فیلم، تلویزیون، رسانه جدید، رادیو، اخبار، متن‌های تبلیغاتی، بازی‌های ویدیویی و انیمیشن اعلام شد.

در بخش فیلم‌های سینمایی، «برو بیرون» نوشته جردن پیلی جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را از آن خود کرد. «بیمار بزرگ» نوشته امیلی وی. گوردون و کمیل نانجیانی، «من، تونیا» نوشته استیون راجرز، «لیدی برد» نوشته گرتا گرویگ، «شکل آب» نوشته گی‌یرمو دل تورو و ونسا تیلور بر مبنای داستانی از دل تورو، دیگر نامزدهای این بخش بودند.

«برو بیرون»، «بیمار بزرگ»، «لیدی برد» و «شکل آب» در جوایز اسکار در بخش اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی نیز نامزد هستند و در این بخش «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری» نوشته مارتین مک‌دونا را پیش روی خود دارند. «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری» که یکی از رقبای مطرح این بخش در فصل جوایز سینمایی بود، امسال برای رقابت در جوایز انجمن نویسندگان آمریکا واجد شرایط  شناخته نشدند.

از سوی دیگر، جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی به «با اسم خودت مرا صدا کن» نوشته جیمز آیوری رسید که بر مبنای رمانی از آندره آسیمان نوشته شده است. «هنرمند فاجعه» نوشته اسکات نویشتاتر و مایکل اچ. وبر بر مبنای کتاب «هنرمند فاجعه: زندگی من داخل اتاق، بهترین فیلم بد تاریخ» به قلم گرگ سسترو و تام بیسل، «لوگان» نوشته اسکات فرانک، جیمز منگولد و مایکل گرین بر مبنای داستانی از منگولد برگرفته از شخصیت‌های کتاب‌های مصور و فیلم‌های سینمایی «افراد ایکس»، «بازی مالی» نوشته آرون سورکین بر مبنای کتابی از مالی بلوم و “Mudbound” نوشته ورجیل ویلیامز و دی ریز بر مبنای رمانی از هیلاری جردن، دیگر رقبای این بخش جوایز انجمن نویسندگان آمریکا بودند.

«با اسم خودت مرا صدا کن»، «هنرمند فاجعه»، «لوگان»، «بازی مالی» و «Mudbound» نامزد اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی نیز هستند.

انجمن نویسندگان آمریکا که حدود 12 هزار عضو دارد، فیلمنامه‌هایی را که تحت دستور عمل‌ یا با توافق این انجمن نوشته نشده‌اند، همین‌طور فیلمنامه‌های نویسندگان غیر عضو را واجد شرایط نمی‌داند. گذشته از این اعضایی که از انجمن استعفاء داده باشند امکان رقابت در این جوایز را ندارند. بجز «سه بیلبورد بیرون ابینگ میزوری»، فیلمنامه‌های «سیاه‌ترین ساعت»، «کوکو» و «ویکتوریا و عبدل» نیز جزو فیلمنامه‌هایی بودند که امسال برای رقابت واجد شرایط  شناخته نشدند.

با وجود فیلم‌های از قلم افتاده، جوایز انجمن نویسندگان آمریکا همچنان یک شاخص نسبتاً قابل اعتماد برای پیش‌بینی برندگان جوایز اسکار در دو بخش فیلمنامه غیراقتباسی و اقتباسی است. در بخش فیلمنامه اقتباسی در 23 سال گذشته 16 برنده، مشترک بوده‌اند. در بخش فیلمنامه غیراقتباسی نیز در 23 سال اخیر 14 برنده انجمن نویسندگان آمریکا جایزه اسکار آن سال را هم برده‌اند.

سال گذشته «مهتاب» نوشته بری جنکینز بر مبنای داستان تارل آلوین مکرینی در جوایز WGA جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را برد، اما در جوایز اسکار در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی نامزد شد و در نهایت این جایزه را از آن خود کرد. سال پیش انجمن نویسندگان آمریکا جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را به «رسیدن» نوشته اریک هیسرر اعطاء کرد که این فیلم در جوایز اسکار رقابت را به «مهتاب» واگذار کرد. اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی نیز به «منچستر بای د سی» نوشته کنت لونرگان رسید که در جوایز WGA در بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی نامزد بود.

شاخه نویسندگان آکادمی علوم و هنرهای سینمایی حدود هفت درصد از کل اعضای رأی‌دهنده آکادمی را شامل می‌شود.

در دیگر بخش‌ها، «جین» نوشته برت مورگن جایزه بهترین فیلمنامه مستند را برد و در بخش تلویزیون، سریال‌های «سرگذشت ندیمه»، «ویپ»، «فلینت»، «دروغ‌های کوچک بزرگ»، «Better Call Saul» و «ویل و گریس» جایزه گرفتند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید