درامانقد-سینما: هفته فیلم لهستان روز شنبه ۷ بهمن ماه از ساعت ۱۷ در مراسمی با حضور مقامات فرهنگی و هنری در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران آغاز می‌شود.

بعد از مراسم افتتاحیه، فیلم “کوهستان جادویی” به کارگردانی آنکا دامیان محصول سال ۲۰۱۵ به مدت ۸۹ دقیقه به زبان اصلی و با زیرنویس فارسی به نمایش در می‌آید.

در هفته فیلم لهستان، روز دوشنبه ۹ بهمن ماه ساعت ۱۵، فیلم “کلکسیونر” به کارگردانی فلیکس فالک، محصول سال ۲۰۰۵ به مدت ۱۰۰ دقیقه، روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن ماه ساعت ۱۷، فیلم”پاپوشا” به کارگردانی یوانا کاس-کراوزه و کژیشتف کراوزه، محصول سال ۲۰۱۳ به مدت ۱۳۴ دقیقه، روز چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه ساعت ۱۷، فیلم “کشتار ضروری” به کارگردانی یرژی اسکولیموفسکی، محصول سال ۲۰۱۰ به مدت ۸۳ دقیقه و روز پنج شنبه ۱۲ بهمن ماه ساعت ۱۳ فیلم “کاغذ سفید” به کارگردانی یاچک لوزینسکی محصول سال ۲۰۱۵ به مدت ۱۰۶ دقیقه و ساعت ۱۵، فیلم “کوری به کارگردانی ریژارد بوگایسکی، محصول سال ۲۰۱۶ به مدت ۱۱۰ دقیقه به زبان اصلی و با زیرنویس فارسی در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می‌آید.

دامیان آنکا در یکی از مصاحبه‌هایش چنین گفته: “من به هر جایی سرک می‌کشم و هر زمینه‌ای را تجربه می‌کنم. یکی از اهداف من در فیلمسازی، دوری از تکرار و همیشه تازه و نو بودن است”. “کوهستان جادویی” اعتقاد عمیق آنکا به این جملات را به‌خوبی نشان می‌دهد. یکی از بهترین مستندهای سینمای لهستان در دهۀ گذشته، داستان زندگی یک مرد خارق‌العاده به نام آدام یاچِک وینکلر را روایت می‌کند؛ فردی لهستانی که اعتقادات ضدکمونیستی دارد و در جریان جنگ شوروی و افغانستان در دهۀ 1980، در کنار احمد شاه مسعود با نیروهای شوروی مبارزه می‌کند. نکتۀ جذابی که می‌توان درمورد “کوهستان جادویی” به آن اشاره کرد، علاوه بر داستان تکان‌دهنده‌ای که روایت می‌کند، این نکته است که آنکا چگونه توانسته با استفاده از انیمیشن اثری مستند خلق کند.

بعد از نمایش فیلم‌های “کشتار ضروری” و “کوری”، جلسه نقد و بررسی با حضور آرتور زابروسکی منتقد لهستانی و حسین عیدی‌زاده برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان برای استفاده از برنامه‌های هفته فیلم لهستان به صورت رایگان و آزاد می‌توانند به موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس بگیرند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید