همه آنچه باید درباره «شکل آب» ساخته گیرمو دل تورو بدانید:

درامانقد-سینما: فیلم فانتزی-درام «شکل آب» ساخته گیرمو دل تورو و نویسندگی گیرمو دل تورو و ونسا تیلور محصول 2017 آمریکاست. در فیلم سالی هاوکینز، مایکل شانون، ریچارد جنکینز،اکتاویو اسپنسر و… نقش‌آفرینی می‌کنند.

«شکل آب» در بخش مسابقه هفتاد و دومین جشنواره ونیز به رقابت پرداخت و برنده جایزه شیرطلایی  بهترین فیلم بخش مسابقه شد و در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد. «شکل آب» با تحسین گسترده منتقدان روبه‌ رو شد.

بسیاری عقیده دارند که «شکل آب» بهترین فیلم گیرمو دل تورو پس از «هزارتوی پن» و بهترین نقش‌آفرینی کارنامه سالی هاوکینز است.

انیسیتو فیلم آمریکا «شکل آب» را به عنوان یکی از ده فیلم برتر سال 2017 برگزید.

«شکل آب» از مراسم گلدن گلوب برنده جایزه بهترین کارگردانی رشته درام و بهترین موسیقی متن شد. فیلم در رشته‌های مختلفی نامزد شده بود.  «شکل آب» از مراسم اهدای جوایز هفتادو یکمین دوره «بفتا» در دوازده رشته از جمله بهترین فیلم نامزد شده است. فیلم با بودجه 19.5 میلیون دلار تهیه شد و تا حالا 30.5 میلیون دلار فروش داشته است. کمپانی های «تی‌اس ‌جی اینترتینمنت» و «دابل دیر پروداکنشنز»  فیلم را تهیه کردند.

در سال 2011 ایده ساختن «شکل آب» زمان صرف صبحانه کنار دانیل کروس به ذهن گیرمو دل تورو رسید. او بعدها با دانیل کروس کتاب «شکارچیان ترول» را نوشتند. «شکل آب» شباهت‌هایی به فیلم کوتاه «فضای میان ما»(2015) و رمان «خانم کالیبان» نوشته ریچل اینگالز دارد. ابتدا گیرمو دل تورو ملهم از «مخلوق دریاچه سیاه» که در دوران کودکی دیده بود، دلش می‌خواست داستان  را جور دیگری تمام کند و هیولا و  شخصیت کی لارنس (جولی آدامز) بهم برسند. دل تورو حتی در دورانی که با کمپانی یونیورسال در حال مذاکره برای بازسازی مخلوق دریاچه سیاه بود تلاش می‌کرد بیشتر توجه‌اش به چشم انداز مخلوق باشد و مخلوق و قهرمان زن در نهایت کنار هم قرار بگیرند، اما مدیر استودیو موافق این ایده نبود.

فیلمبرداری 16اوت سال 2015 آغاز  و 6 نوامبر 2016 به پایان رسید.

در مصاحبه‌ای با سایت «ایندی‌وایر» دل تورو می‌گوید: «شکل آب فیلمی درمانی برای من بود. در نه فیلم ترس‌ها و رویاهای دوران کودکی‌ام را ابراز کردم. این نخستین باری است که به عنوان یک بزرگسال از چیزهایی حرف می‌زنم که نگرانم می‌کنند. من از اعتماد، غرابت، آمیزش، عشق و مقصد ما انسان‌ها صحبت می‌کنم. این چیزهایی نبودند که در سن هشت یا نه سالگی نگرانم کنند.»

 

شکل آب/Shape of Water

کارگردان:گیرمو دل تورو،نویسنده:گیرمو دل تورو و ونسا تیلور، مدیرفیلمبرداری:دن لاستسن، موسیقی:آلکساندر دپلا،تدوین:سیدنی ولینسکی، بازیگران:سالی هاوکینز(الایزا  اسپوزیتو)،مایکل شانون(کلنل ریچارد استریکلند)،اکتاویو اسپنسر(زلدا فولر)، ریچارد جنکینز(جیلس)،داگ جونز(مرد دوزیست)،مایکل استولبرگ(دکتر رابرت هوفستتلر)و… محصول 2017 آمریکا 123 دقیقه.پخش:«فاکس سرچ لایت پیکچرز»

خلاصه داستان:دوران جنگ سرد آمریکا سال 1963. الایزا زنی لال یکی از خدمه ی آزمایشگاه  فوق سری  دولت است که تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد. الایزا در چنبره سکوت و تنهایی مانده است. زندگی او برای همیشه دگرگون می‌شود زمانی که همراه همکارش زلدا یک آزمایش خیلی خیلی محرمانه را کشف می‌کنند. او نظافتچی یک آزمایشگاه فوق محرمانه آمریکایی که قادر به گفتار نیست. او در آزمایشگاه با موجودِ آبی رنگ ناشناخته ای آشنا می شود که یک دوزیست است و ….

واکنش منتقدان: براساس 253 نقد در سایت راتن توماتوز  93درصد از نقدها مثبت ارزیابی شد و «شکل آب» امتیاز 8.4 از 10 را گرفت. سایت متاکریتیک براساس 51 نقد منتشر شده میانگین امتیازها را  86 از 100 ارزیابی و به ستایش جهانی فیلم اشاره می‌کند. در ادامه گزیده نظر منتقدان را مرور می‌کنیم:

کنت توران(لس آنجلس تایمز):شکل‌آب اعجازی برای تماشاست. داستان پریانی شگفت‌انگیز، اثرگذار که تا  مغز و استخوانش رمانتیک، هیجان آور، جادویی و همراه با مفاهیم اخلاق‌گرایانه است. فیلم با همه قواعد بازی می‌کند و هیچ کدام از این قواعد به حال خود رها نمی‌شوند.(100 از 100 براساس امتیازدهی سایت متاکریتیک)

ای.ا.اسکات(نیویورک تایمز): شاید مبهوت شوید گیرمو دل تورو تا کجا این رمانس چندگونه‌ای را پیش خواهد برد و تا چه حد طبیعی، غیرترسناک، ناب و درست به نظر می‌رسد. چرا که نه؟ داستان‌های فولکلور پر است از شاهزاده قورباغه‌ها و دیو و دلبرها. افسانه‌های کلاسیک «ساتیر» (در افسانه یونانی) و مخلوقات به شکل خدایان و حوریان دگردیس شده دارند که نوازش آنها و آمیزش با آنها بخشی از میراث بشریت بوده است.(100 از 100)

رابی کالینز(دیلی تلگراف): «شکل آب» همانند بهترین حمامی که در عمرتان داشته‌اید، هیجان را به تمام بخش‌های بدن‌تان وارد می‌کند  طوری که فیلم دیگری به آن دسترسی پیدا نمی‌کند.(100 از 100)

گای لوج(ورایتی):مادامی که فیلمسازانی مانند گیرمو دل تورو فیلم هایی به گرمی تمام و پرشور مانند «شکل آب» می ‌سازند باقی ادعاها تهدیدهای توخالی باقی خواهند ماند (اشاره به ادعای مدیران نتفلیکس درباره مرگ سینما). (100 از100)

فیونوآلا هالیگان(اسکرین دیلی):گیرمو دل تورو تمام جریاناتی را که او را منحصر بفرد می‌کند در «شکل آب»  بکار می‌گیرد ،قلب و روح و هنرش را در این افسانه بدیع می ریزد. (100 از 100)

دیوید رونی(هالیوو ریپرتر): این جواهر هنرمندانه ساخته شده اقناع کننده ترین فیلم گیرمودل تورو  از زمان هزارتوی پن است.(100 از100)

بن کرول(ایندی‌وایر):نه تنها شکل آب به طرز خیره‌کننده‌ای یکی از بهترین فیلم‌های گیرمو دل تورو است بلکه بینش قدرتمندی از یک استاد خلاق است که کاملا و به طرزلذت بخشی احساس رهایی می‌کند. (100 از 100)

مایکل فیلیپس(شیکاگو تریبون):یک فانتزی زیبا، نامعمول، خشن به نویسندگی و کارگردانی گیرمو دل تورو روشن‌ترین و به‌قاعده‌ترین دستاورد او از یازده سال پیش و پس از هزارتوی پن.(88 از 100)

جیمز براردینلی(ریل‌ویوز):به سختی می‌توان از این فیلم و باور خلاصی یافت که نویسنده و کارگردان گیرمو دل تورو رمانتیک است.(88 از 100)

ریچارد روپر(شیکاگو سان تایمز): به ضرس قاطع یکی از  رمانتیک‌ترین و زیباترین فیلم های نفس بُر سال 2017 است.(88 از 100)

استفانی زاکارک(تایم): به نظر می‌رسد تصورات بصری خارق القاعده و فریبنده ای در «شکل آب» وجود دارد که لبه‌های مشکلات فیلم را هموار می‌کند.(80 از 100)

ترجمه:ارغوان اشتری

منبع:متاکریتیک-ویکیپدیا

 

 

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید