درامانقد-سینما: ماجرای افشا‌شدن رسوایی‌ها و بی‌اخلاقی‌های جنسی در هالیوود که با افشا‌گری درباره هاروی واینستاین کلید خورد و در ادامه با افشاشدن رسوایی‌های دیگر دنبال شد ازجمله مهم‌ترین اخبار سینمایی و اجتماعی سال‌گذشته بود. تاجایی که مجله «تایم» زنانی را که ترس‌ها و تهدید‌ها را کنار گذاشته و دست به افشاگری زده بودند را به‌عنوان چهره‌های سال 2017 انتخاب کرد. اما  با بالا گرفتن تب افشای رسوایی‌ها حالا چهره‌هایی هم این میل به افشا‌گری را زیر سوال برده‌اند و از تفاوت‌های رفتار بچگانه و تعرض سخن گفته‌اند.

اولین چهره‌ای  که به این شرایط واکنش نشان داد کاترین دنو بازیگر 74ساله فرانسوی بود. او حدود دوماه قبل و در اوج همراهی افکار عمومی با قربانیان تعرض‌ها در گفت‌وگو با نسخه فرانسوی هفته‌نامه «هافینگتون‌پست» نسبت به نتیجه این افشاگری‌ها ابراز تردید کرد. او گفت: «این‌جور حرف‌زدن درباره این موضوع جالب است؟ آیا کمکی می‌کند؟ آیا دستاوردی به‌دنبال دارد؟ باعث حل این مشکل می‌شود؟» دنو در ادامه و همین چندروز پیش یکی از 100زنی بود که در نامه‌ای سرگشاده، جنبش «#من‌هم همین‌طور» را در حمایت از قربانیان تعرض‌ها به باد انتقاد گرفتند.

حالا لیام نیسون هم به جمع منتقدان افشاگری‌های اخیر پیوسته است. به گزارش آسمان آبی به نقل از «فاکس‌نیوز» نیسون گفته است «جنجال به‌پا شده درباره اتهام‌زدن به دیگران در صنعت سرگرمی کمی شبیه جنجال جن‌گیری شده است.» او در توضیح این مسئله خاطر نشان کرد: «یک‌دفعه افرادی که خیلی هم مشهور هستند با اتهام جنسی روبه‌رو می‌شوند آن هم برای این‌که در یک میهمانی دست‌شان را روی شانه یک همکار گذاشته‌اند. بعد هم به سرعت مجبور می‌شوند کارشان را ول کنند.» نیسون البته دو‌نام را مستثنا کرده و مواردی را که به کوین اسپیسی یا واینستاین نسبت داده شده پذیرفته‌است. او همچنین درباره ادعای مطرح شده درباره داستین هافمن هم گفت او روی مرز است و افزود: «وقتی کار می‌کنید ممکن است یک رفتار بچه‌گانه هم از شما سربزند و دست زدن ناموجه به یک همکار درست نیست، اما آن رفتار او بیشتر بچگانه بود تا این که تعرض‌آمیز باشد.» بازیگر فیلم «ربوده شده» تاکید کرد از جنبش Me too# در هر صنعتی حمایت می‌کند و این اقدامی سالم برای حمایت از زنان است. این چهره مطرح گفت که به‌عنوان سفیر صلح یونسکو به این مسائل بسیار اهمیت می‌دهد و از خطراتی که زنان کارگر با آن روبه‌رو هستند بسیار متاثر می‌شود. متن‌های افشاگرانه از ۲۳مهر (۱۵ اکتبر) در شبکه‌های اجتماعی ازجمله توئیتر، فیس‌بوک و اینستاگرام کلید خورد، زمانی که آلیسا میلانو، بازیگر آمریکایی در توئیتر خود نوشت: «اگر مورد آزار و اذیت جنسی یا تجاوز قرار گرفته‌اید، با عبارت MeToo#(«من هم همین‌طور» ) در زیر این توئیت، بنویسید.»

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید