درامانقد-سینما: یک بار ژان لوک گدار فیلمساز روشنفکر، زیادی سخت گیر و همواره عاصی فرانسوی گفته بود سینما را پانزده ساله ها می گردانند. حالا شاید بیشتر از همیشه حرف گدار را می فهمیم در روزگاری که مخاطبان اصلی سینما دیگر کودکان و نوجوانان شده اند و از سلیقه آنها که به دست هالیوود ساخته شده است، انبوهی از آثار در دنیای سرگرمی و خاصه سینما در سراسر دنیا فروخته می شوند. حالا سینما بیشتر از همیشه دست پانزده ساله ها است. شاهد می خواهید؟ خب همین کمپانی لعنتی و دوست داشتی دیزنی.

دیزنی برای دومین سال متوالی، در فروش سینماهای ایالات‌متحده موفق‌تر از بقیه کمپانی‌ها ظاهر شده و اکنون و در پایان سال 2017 میلادی به‌عنوان موفق‌ترین کمپانی سال معرفی شده است. به گزارش آسمان آبی کمپانی دیزنی که حالا و پس از خرید کمپانی فاکس قرن بیستم از هر زمان دیگری قدرتمندتر ( یعنی ثروتمندتر) شده، در سال 2017 هم به لطف پروژه‌های قدرتمندی مثل «جنگ ستارگان: آخرین جدای» و «دیو و دلبر»‌ درحالی‌که چند روز به پایان سال مانده توانسته 2.27 میلیارد دلار کسب کند. به گزارش «ورایتی» تا پایان روز بیست‌و‌پنجم دسامبر، دیزنی 21.3‌درصد از سهم بازار را در اختیار خود داشت و به این ترتیب بالاتر از کمپانی برادران وارنر با 18.9‌درصد سهم بازار و 2.02 میلیارد دلار فروش قرار گرفت. البته به این مسئله اضافه کنید که فروش «جنگ ستارگان: آخرین جدای» تنها برای دو هفته ابتدایی محاسبه شده و همچنان باید شاهد درخشش این فیلم در سال 2018 باشیم.

دیزنی و برادران وارنر در سال 2016 نیز در رتبه‌های اول و دوم به کار خود پایان داده بودند که دیزنی 2.85 میلیارد دلار فروخته بود و برادران وارنر با 1.88‌میلیارد دلار بعد از آن قرار داشت. در هر دو سال، دیزنی نسبت به دیگر استودیوهای هالیوودی تعداد فیلم‌های بسیار کمتری تولید کرد؛ این کمپانی در سال 2016 تنها 16 فیلم داشت که این تعداد امسال به 12 فیلم کاهش پیدا کرد. شاید به همین دلیل ساده باشد که همچنان قدرت دیزنی بیشتر از گذشته می‌شود. تولید فیلم‌های کمتر، اما با کیفیت بالاتر باعث شده که دیزنی دوران پرفروغی را در گیشه فروش آمریکا داشته باشد. لایو اکشن «دیو و دلبر» توانست 504 میلیون دلار برای دیزنی بفروشد و بعد از آن هم «محافظان کهکشان 2» با 389.8 میلیون دلار، «ثور: راگناروک» با 309.1 میلیون دلار، «دزدان دریایی کارائیب: مردان مرده داستانی تعریف نمی‌کنند» با 172.6 میلیون دلار، «کوکو» با 167.3 میلیون دلار و «ماشین‌ها 3» با 152.9 میلیون دلار قرار گرفتند. از سوی دیگر برادران وارنر که 31 فیلم منتشر کرد، امسال در حقیقت توانست زودتر از دیزنی و روز دهم دسامبر به مرز دو میلیارد دلار برسد و بهترین عملکرد داخلی خود از سال 2009 تا به‌حال را به ثبت برساند. «زن شگفت‌انگیز»‌ با 412 میلیون دلار فروش و «آن» با 327 میلیون دلار پروژه‌های اصلی این کمپانی بودند. «لیگ عدالت» با 223.6 میلیون دلار فروش ضعیف عمل کرد، «دانکرک» کریستوفر نولان که از امیدهای فصل جوایز است 188 میلیون دلار در آمریکا گرفت و «فیلم لگو بتمن» با 175.8 میلیون دلار به کار خود پایان داد. کمپانی یونیورسال با 1.49 میلیارد دلار فروش در رتبه سوم فروش داخلی آمریکای شمالی قرار گرفت و با ۱۷ فیلمی که منتشر کرد توانست ۱۴‌درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید