درامانقد-سینما: بعد از بیانیه دانشگاه امام صادق(ع) سازمان سینمایی، به‌بهانه تراکم اکران، بار دیگر از نمایش فیلم «عصبانی نیستم» جلوگیری کرد.

به گزارش روزنامه آسمان آبی در نهایت فشار رسانه‌های اصول‌گرا و بیانیه‌های آن‌ها نتیجه داد و مدیران محافظه‌کار ارشاد آن‌طور که انتظار می‌رفت، عقب‌نشینی کردند. از یک ماه قبل که خبر اکران «عصبانی نیستم» از 29 آذر اعلام شد، بسیاری از اهالی سینما و رسانه‌ها به این خبر خوشبین نبودند و این کار را خارج از توان مدیران سازمان سینمایی می‌دانستند. حالا غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش اعلام کرده به‌دلیل تراکم فیلم‌های روی پرده، اکران آن به‌تعویق افتاده‌است. اما بسیاری اعتقاد دارند که این حرف‌ها بهانه‌ای بیش نیست. «عصبانی نیستم» فیلمی درباره دانشجوی ستاره‌دار و اخراجی است که برای فراهم آوردن حداقل شرایط زندگی در رویارویی با بی‌اخلاقی‌های جامعه با خود تمرین می‌کند تا «عصبانی» نباشد و در تلاش است تا دختر موردعلاقه‌اش «ستاره» با بازی باران کوثری را از دست ندهد. فیلمی که با سیاست آمیخته‌است اما بیش از آن‌که فیلمی سیاسی همچون «ماجرای‌نیمروز» باشد، فیلمی عاشقانه با پس‌زمینه سیاسی است و کارگردانش که علاقه بسیاری به سوار‌شدن بر موج‌های مختلف سیاسی اجتماعی دارد با استفاده از اتفاقاتی که بحق یا ناحق برای دانشجویان ستاره‌دار رخ داده، فیلم ملودرام معمولی خود را با همین جنجال‌هایی که درباره‌اش ایجاد می‌شود به‌عنوان فیلمی جسورانه و مخالف خوان معرفی می‌کند. درحالی که «عصبانی‌ نیستم» با مجوز وزارت ارشاد در جشنواره‌های مختلفی همچون برلین، شانگهای، دبی، سلیمانیه و… به‌نمایش درآمد آن هم درنسخه‌ای متفاوت با آنچه در ایران به نمایش گذاشته شده‌است. این در حالی است که فیلمی مانند «ارادتمند نازنین، بهاره و تینا» ساخته ابولفضل کاهانی که اتفاقا فیلمی سیاسی هم نیست، هنوز مجوز اکران خارجی دریافت نکرده‌است.
با همه این‌ها و به‌دنبال فشارهایی که از سوی جریان‌های رسانه‌ای اصول‌گراها به وزارت ارشاد وارد شد و این فیلم را مربوط به حوادث 88 کردند، مدیران ارشاد اکران آن را در شرایط حاضر به‌صلاح ندانستند. جالب اینجاست که مهم‌ترین بحث جلسه روز‌گذشته شورای صنفی نمایش با حضور تهیه‌کننده و پخش‌کننده «عصبانی نیستم»، اکران این فیلم بوده و همه آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که تا آرام‌شدن اوضاع دست نگه‌دارند. آن‌ها انگار به این امر واقف نیستند که اوضاع برای اکران چنین فیلمی هیچ‌وقت آرام نمی‌شود و این فشارها تا ابد ادامه خواهد داشت. هر زمان که خبر اکران این فیلم مطرح شود، همین فشارها و بیانیه‌ها وجود دارد و اصول‌گراها هیچ‌وقت از پای نخواهند نشست. همانگونه که در نامه‌ای  از سوی تعدادی از اعضای بسیج دانشجویی امام صادق(ع) برای وزیر ارشاد نوشته شده، آمده است: «در صورت اکران این فیلم، وزارت ارشاد از جنبش دانشجویی و سایر اقشار ملت شریف ایران سیلی خواهد خورد.» عملکرد مدیران سازمان سینمایی در حال‌حاضر نشان می‌دهد که هنوز از این جور نامه‌ها و بیانیه‌ها واهمه داشته و برای به کرسی‌نشاندن حرف خودشان توان و جسارت لازم را ندارند. جناح اصول‌گرا هم این را خوب فهمیده و با هر حرکتی که مطابق میلش نباشد، با ارسال نامه‌ای تهدید‌آمیز آن حرکت را در نطفه خفه می‌کند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید