همه آنچه باید درباره «وقت خوش» ساخته برادران سافدی بدانید:

دراما نقد-سینما: درام جنایی «وقت خوش» ساخته جاش و بن سافدی محصول 2017 آمریکاست که در بخش مسابقه جشنواره جهانی فیلم کن 2017برای جایزه نخل طلا رقابت کرد. حضور«وقت خوش» از دو فیلمساز گمنام در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن باعث کنجکاوی بسیاری از منتقدان شده بود. در  فیلم رابرت پتینسون، جنیفرجسین لی، بارخاد عبدی نقش‌آفرینی کردند. پس از نمایش«وقت خوش» در جشنواره فیلم کن منتقدان  نقدهای ستایش‌آمیزی برای فیلم نوشتند. موسیقی فیلم که کار گروه موسیقی  «وانوتریکس پوینت نور» است از جشنواره کن برنده جایزه شد. گفتنی است این جایزه در مراسم اختتامیه اهدا نمی‌شود و جنبی است.

سال 2015 اعلام شد که برادران سافدی فیلمی را به نام «وقت خوش» کارگردانی خواهند کرد که رابرت پتینسن نقش اصلی را برعهده خواهد داشت. فیلمبرداری ژانویه 2016 در شهر نیویورک آغاز شد. کمپانی‌های «الارا پیکچرز» و «ریا پروداکنشنز» تهیه فیلم را برعهده داشتند. کمپانی A24 پخش «وقت خوش» را برعهده داشت و ماه اوت  فیلم را به اکران عمومی درآورد. اما «وقت خوش» فروش چندانی نداشت.

 

وقت خوش/ GOOD TIME

کارگردان:جاش و بن سافدی، فیلمنامه:جاش و بن سافدی، رونالد برانستاین، مدیر فیلمبرداری:شان پرایس ویلیامز، موسیقی: وانوتریکس پوینت نور،تدوین: بن سافدی و رونالد برانستاین، بازیگران: رابرت پتینسن(کنستانتین نیکاس)، جنیفر جیسن لی(کوری)، بن سافدی(نیک نیکاس)، بارخاد عبدی(دش)و… محصول 2017 آمریکا،99 دقیقه. پخش:کمپانی A24.

خلاصه داستان:«کنستانتین»که او را «کانی»صدا می‌زنند همراه برادر کوچک‌تر و دچارعقب‌مانده ذهنی خود «نیکی» از بانکی 65 هزار دلار سرقت می‌کند اما اوضاع خوب پیش نمی‌رود، «نیکی» دستگیر می‌شود و«کانی» برای بیرون آوردن برادرش از زندان ده هزار دلار کم دارد. او ابتدا از دوست دخترش «کوری» می‌خواهد این پول را قرض بگیرد اما  مادر «کوری» کارت‌های اعتباری خود را مسدود می‌کند. «کانی» پی می‌برد برادرش به دلیل ضرب و شتم در بیمارستانی بستری است و نقشه فرار او  را از بیمارستان می‌کشد اما به اشتباه زندانی دیگری را فراری می‌دهد و این تازه آغاز ماجراست.

واکنش منتقدان:«وقت خوش» با استقبال منتقدان روبه‌رو شد. در سایت راتن‌تومیتوز برپایه 179 نقد 91درصد نظرها مثبت ارزیابی و نمره 7.9 از 10 به«وقت خودش» اعطا شده است. در سایت متاکریتیک  براساس 41 نقد امتیاز 88 از 100 فیلم گرفته که نشان از نقدهای عموما مثبت دارد.در ادامه گزیده‌ای از نظر منتقدان را بخوانیم:

جاستین چانگ(لس آنجلس تایمز): «وقت خوب» نقطه عطف رابرت پتینسن ،مکاشفه آمیزترین و ثابت‌ترین تحول کارنامه کاری یک بازیگر است که این تحول تصادفی هم نیست. «وقت خوش» نهایت تلاش اخیر او برای خنثی کردن حس همدلی تماشاگراست.(100 از 100 براساس امیتازدهی سایت متاکریتیک)

 

گای لودج(ورایتی):ما هرگز شرایط دقیقی را که «کانی» و برادر آسیب پذیرش «نیک» برای نخستین بار به سمت دنیای زیرزمینی سوق می‌دهد،نمی‌دانیم. باوجودی که فیلمنامه دقیق نوشته شده توسط جاش سافدی و رونالد برنستاین ماهرانه به فقدان والدین و  بدرفتارهای خانوادگی اشاره  دارد. نیک که به وضوح ناتوانی‌های خود را شناخته کم‌تر از برادر بزرگ‌ترو حامی اش  توانسته زخم‌های روانی خود را بپوشاند.   (100 از 100)

تیم گریرسون(تایم):«عنوان فیلم کنایه‌آمیز است اما برای تماشاگران خاطره‌ای فراموش ناشدنی است. در بیشتر فیلم‌های با موضوع سرقت نقشه سرقت خراب می‌شود ،اما  در تعداد اندکی مانند «وقت خوش» نومیدانه است و چنین سرعتی دارد.»(100 از 100)

اریک کوهن(ایندی‌وایر):«پس از چنین حرکت قدرتمندی(کنایه به وقت خوش) برادران سافدی این بستر را کاملا رها نخواهند کرد و تماشای تلاش های بعدی آنها هیجان انگیز است.»(91 از 100)

دیوید رونی(هالیوود ریپرتر):«وقت خوش» فیلمی ژانری و با سبک است که مسولانه تصاویر بی نظیر وایداسکرین و موسیقی هیجان‌آور را درفیلم گنجانده است.(90 از 100)

مایکل فیلیپس(شیکاگو تریبیون):بیشتر فیلم‌های جنایی حتی مستقل‌ها کار را برای مخاطب آسان می‌کنند تا جانب شخصیت اصلی را بگیرد و به آنها علاقمند بشود. «وقت خوش»بهتر از این است: همواره هضم ماجرا راحت نیست اما نمی‌توان از فیلم رو برگرداند.(88 از 100)

پیتر تراروس(رولینگ استون):«وقت خوش» به کارگردانی برادران سافدی ،جاش و نیک مانند شخصیت انیمیشنی ویلی کایوت که دمش آتش گرفته 100 دقیقه با سرعت حرکت می‌کند. این هیجان آور است.(88 از 100)

آنتونی لین(نیویورکر): نه تنها رابرت پتینسن یاد می‌گیرد قلب ما را به طپش نیاندازد بلکه چنگالش را در اعصاب ما فرو می‌کند، حتی ما را به تهوع می‌اندازد. تمامی این کارها را بی آنکه دندانش را در گردن ما فرو کند انجام می‌دهد. خون آشام دارد استراحت می‌کند.(کنایه به نقش‌آفرینی رابرت پتینسن در فیلمهای دنباله دار گرگ و میش)(80 از 100)

دیوید کالهون(تایم اوت): رابرت پتینسن عالی است. بهترین نقش‌آفرینی او تا به امروز پس از گرگ ومیش است.(80 از100)

جیمز براردینلی(ریل‌ویوز): کانی(رابرت پتینسن)یکی از آن شخصیت‌هاست که همواره در آستانه انفجار رفتار خشونت‌آمیز قرار دارد و همین قابلیت تماشای «وقت خوش» را به تجربه‌ایی توان فرسا تبدیل می‌نماید. (75 از 100)

پیتر بردشاو(گاردین):این فیلم انرژی ، جنون و فردیت خاص خودش را دارد و رابرت پتینسون نقش‌آفرینی قوی و کاریزماتیکی را از خود به نمایش می‌گذارد.(60 از 100)

ای.ا.اسکات(نیویورک تایمز):«وقت خوش» گاهی از اوقات کلیشه‌ای می‌شود و در باقی لحظات سکانس‌ها را با بافت بصری خشن و حرکات پرتکان دوربین همراه می‌کند. بنابراین حس می شود این تجربه‌ی ژانریِ سست یک تجربه  بدیع وجسارت آمیز است.اما اینطور نیست. «وقت خوش»  کهنه،توخالی و  سرد است.(40 از 100)

 

ترجمه:ارغوان اشتری

منبع:ویکیپیدیا، متاکریتیک

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید