راه‌های جدید بردن جایزه گرمی: کمپین‌های رسانه‌ای، اجراهای خودمانی و پرداخت پول به کسانی که داوران را می‌شناسند.

درامانقد-موسیقی: هری استایلز که به طور معمول از رسانه‌ها دوری می‌کند روز پانزدهم اکتبر درحالی در برنامه امروز صبح (This Morning) شبکه سی‌بی‌اس (CBS) ظاهر شد که اولین آلبوم تک‌نفره‌اش را پنج ماه پیش‌ازآن منتشر کرده بود و کنسرتی پیش رو نداشت که بخواهد برایش تبلیغ کند. اما از نظر کارشناسان بهترین موقع برای شرکت در یک برنامه تلویزیونی را انتخاب کرده بود – آکادمی موسیقی فهرست هنرمندان را برای 12.000 رای‌دهنده جایزه گرمی فرستاده بود تا نامزدها برای مراسم که ماه ژانویه برگذار می‌شود مشخص شوند. یک منبع آگاه از شرکت نشر موسیقی او می‌گوید «هری استایلز رو برای بهترین آلبوم سال درنظر گرفتن و این برنامه تلویزیونی باعث می‌شه در طول مدت رای‌گیری دیده بشه.» و دیگری اضافه می‌کند «هر مدیر روابط عمومی خوبی شرکت هری در برنامه‌ای که بینندگان مسن‌تری داره رو تایید می‌کنه: می‌خوایم رای‌دهنده‌ها بدونن که هری استایلز فقط یک پنجم از یک گروه موسیقی پاپ نوجوونا نیست، بلکه تنهایی هم یه هنرمند جدیه.»

در سال‌های اخیر مدعیان گرمی به صورت جدی‌تر به دنبال کمپین‌های رسانه‌ای برای بردن جایزه بوده‌اند که می‌تواند منجر به افزایش چشم‌گیر در فروش و پخش آثارشان شود. با الهام از هالی‌وود، ناشران موسیقی هنرمندان خود را مجبور می‌کنند تا در برنامه‌های مرتبط با بنیاد گرمی شرکت کنند و در جدول پخش رسانه‌هایی که روی رای‌دهندگان تاثیرگذار هستند قرار بگیرند. پیش از مراسم گرمی 2016، کندریک لامار در برنامه آستین سیتی لیمیتز (Austin City Limits) شبکه پی‌بی‌اس (PBS) شرکت کرد و مصاحبه‌ای شاخص با شبکه رادیویی ان‌پی‌آر (NPR) انجام داد و به یکی از گزارشگرها گفت «می‌خوام همه جایزه‌ها رو ببرم» (او برنده جایزه بهترین آلبوم رپ شد). حتی بعضی افراد حاضرند برای لیست ای‌میل‌هایی که ادعا می‌شود مربوط به رای‌دهندگان سری گرمی هستند مبالغی را بپردازند. دنیل گلس، مدیر شرکت نشر موسیقی گلس‌نوت رکوردز (Glassnote Records) که دارد سعی می‌کند چایلدیش گامبینو (Childish Gambino) را به جوایز گرمی برساند می‌گوید «هرسال بدتر هم می‌شه. تا حدی برای خود من ای‌میل‌های «احتراما به من رای بدهید» می‌فرستن که تابه‌حال بی‌سابقه بوده. مرزهای اخلاق و شخصیت درحال فروپاشی هستن.»

کمیته رای‌دهندگان گرمی هرسال تغییر می‌کند. برای اینکه عضو این کمیته شوید باید دست‌اندرکار حداقل شش ترانه که به صورت تجاری منتشر شده‌اند بوده باشید. گاهی هنرمندان برای حضور مقابل رای‌دهندگان، در گفتگو‌های صمیمانه موزه گرمی شرکت می‌کنند. در پاییز گذشته استایلز، جولیا مایکلز (Julia Michaels)، زک براون بند ، استیو مارتین  و لیندزی باکینگهام  و کریستین مک‌وی از گروه فلیت‌وود مک (Fleetwood Mac)، همه‌گی در این جلسه‌های پرسش و پاسخ شرکت کرده‌اند – و همه‌گی از نامزدهای احتمالی دوره بعد هستند. باب مک‌لین (Bob McLynn)، مدیر برنامه‌های لورد (Lorde)، سیا (Sia)، گرین دِی (Green Day) و تعدادی دیگر از هنرمندان می‌گوید: «این برنامه‌ها باعث افزایش آگاهی از کارهات می‌شه. در طول سال این کارها رو انجام می‌دی تا بیشتر مورد توجه قرار بگیری، درست همون‌طور که هنرپیشه‌‌ای که برای اسکار در نظر گرفته شده باید بره تو چند تا برنامه برای آکادمی شرکت کنه.» گاهی هنرمندان وارد بازی‌های طولانی‌مدت‌تری می‌شوند. گروه مستقل د هد اند د هارت (The Head and the Heart) از دفتر‌های گرمی بازدید کرد و اوایل امسال در مراسم شخص سال میوزیکیرز (MusiCares) که برای تام پتی  برگزار شد به اجرا پرداخت. درحالی‌که گروه فقط برای ادای احترام به یک قهرمان شرکت کرده بود، این مراسم به عنوان یکی از راه‌های خوب برای قرار گرفتن در مقابل رای‌دهندگان احتمالی محسوب می‌شود. یکی از افراد نزدیک به گروه می‌گوید: «وقتی هنرمندها می‌زنن به جاده و شهر به شهر کنسرت اجرا می‌کنن، همیشه سعی می‌کنن برنامه مدرسه گرمی رو هم تو فعالیت‌هاشون داشته باشن، می‌رن پیش بچه‌ها و به سوال‌هاشون جواب می‌دن. هنرمندها از این کار راضی هستن و این‌جوری جزئی از اخبار گرمی می‌شن و می‌رن تو تاروپودش.»

ماجرا به این‌جا ختم نمی‌شود. مونیک گریم ، که یکی از مالک‌های شرکت نشر موسیقی مستقل بانگو بوی رکوردز (Bongo Boy Records) واقع در نیو جرسی است، با استفاده از رابطه‌هایش عضو یک انجمن اینترنی و چندین گروه فیس‌بوکی مختص رای‌دهندگان شد و حالا فهرستی از 8.000 رای‌دهنده احتمالی را در اختیار دارد. افراد می‌توانند 125 دلار به او بپردازند تا او ای‌میلی حاوی مطالبی راجع به یک گروه یا یک هنرمند را برای فهرستش بفرستد. او می‌گوید نمونه‌ای از موفقیت‌هایی که از این روش کسب کرده فنتستیک نگریتو (Fantastic Negrito)، خواننده مستقل اهل اوکلند است که در سال 2017 جایزه گرمی بهترین آلبوم بلوز را برد. مدیر برنامه‌های نگریتو، فیلیپ گرین می‌گوید «سعی داشتیم کاری کنیم که از بقیه متمایز بشیم.» و اینکه این ای‌میل‌ها تنها بخشی از یک کمپین بلندمدت بودند. اما یک منبع معتبر در صنعت نشر موسیقی معتقد است که این فهرست‌ها قابل اعتماد نیستند: «بابت هنرمندهایی که به این‌جور افراد پول می‌دن ناراحتم، چون ای‌میل‌هاشون به رای‌دهنده‌ها نمی‌رسه.»

گروه راک پرچوگال. د من (Portugal. The Man) اخیرا وارد کارزار گرمی شده و در تعدادی از روزنامه‌های پرفروش تبلیغات تمام‌صفحه دارد. ریچ هولتزمن، مدیر برنامه‌های گروه می‌گوید: «باید تو دوره رای‌گیری مطرح باشی وگرنه کسی تورو یادش نمی‌مونه.» چنس د رپر (Chance the Rapper) هم در سال 2016 همین کار را کرد. او مبلغ هنگفتی بابت یک تبلیغ تمام‌صفحه در مجله بیلبورد پرداخت، تنها برای اینکه توسط رای‌دهندگان دیده شود. چنس در حساب توییتر خود نوشت: «اول فکر می‌کردم تبلیغ کردن برای گرمی احمقانه‌ست، بعد با خودم فکر کردم منم باید چندتا از این تبلیغ‌ها داشته باشم.»

 

مترجم:محمدعلی برقعی 

منبع:رولینگ استون

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید