درامانقد-سینما: آسوشیتدپرس گزارش داده است که نورمن لیر یکی از چهره‌های نمادین تلویزیون آمریکا که از سوی مرکز کندی در فهرست دریافت جوایز امسال این مرکز جای گرفته، گفت حاضر نیست از دست ترامپ جایزه‌ای بگیرد.

وی که متولد ۱۹۲۲ و اکنون ۹۵ ساله است، تهیه‌کننده تلویزیونی و فیلمنامه‌نویس است. وی که از سال ۱۹۵۰ در این عرصه فعالیت کرده، نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی به خاطر فیلم «طلاق به سبک آمریکایی» در سال ۱۹۶۷ بوده است.

سخنگوی نورمن لیر از سوی وی اعلام کرد: آقای لیر از دریافت جایزه افتخاری مرکز کندی بسیار هیجانزده است. گرچه او در مراسم اهدای جوایز در کاخ سفید شرکت نخواهد کرد اما او در جشن مرکز کندی که سوم دسامبر برگزار می‌شود حاضر خواهد شد و در آن شب هیچ آرزوی دیگری ندارد جز آن که آنجا باشد.

لیر گفته است به دلیل حضور ترامپ در مراسم کاخ سفید شرکت نمی‌کند تا به ترامپ که اعتقاد دارد یک احمق است، اعتراض کرده باشد.

منتقدان اهدای این جایزه معتبر به لیر را در یکی از پرخشونت‌ترین دوران ریاست جمهوری در تاریخ آمریکا و چند دهه پس از آن که او شخصیتی چون آرچی بانکر را در «همه در خانواده» خلق کرد، کاملا کنایه‌آمیز می دانند. بانکر یک آدم متعصب بددهن بود که با وجود بیان آتشینش یک شخصیت تلویزیونی محبوب و به‌یادماندنی بود که اغلب با ترامپ و حامیان او مقایسه می‌شد. با این حال لیر ضرورتا با این مسأله موافق نیست.

او سال گذشته با فاصله کمی پیش از پیروزی ترامپ در انتخابات گفته بود: «به نظرم دونالد ترامپ چنان موذی است که آرچی هرگز نبود. آرچی بانکر بسیار در قلبش باهوش‌تر بود. بله، افکاری که داشت بسیار قدیمی بودند اما دونالد ترامپ یک احمق کامل است و ربطی به موذی‌گری‌اش ندارد که به او اجازه داده با تقلب و سرقت به چیزی که می‌خواهد برسد.»

ماه جولای گذشته، لیر همچنین گفته بود بانکر هرگز به ترامپ رای نمی‌داد. در رخدادی در ماه ژوئن، او ترامپ را با «انگشت وسط دست راست آمریکایی» مقایسه کرد و گفت: «چرا این اتفاق دارد می‌افتد؟ چه جمهوری خواه باشید چه دموکرات، واقعا همه‌مان می‌توانیم توافق کنیم که این برای آمریکا بد است؟»

چند ماه جلوتر نیز لیر نظرش را در مورد رییس‌جمهور تغییر نداده است.

دیگر کسانی که امسال جایزه دریافت می‌کنند گلوریا استفان خواننده کوبایی-آمریکایی، لیونل ریچی خواننده سرشناس آمریکایی، ال.ال. کول جی رپر، بازیگر و نویسنده آمریکایی و کارمن دو لاوالید بازیگر و طراح رقص آمریکایی هستند. آن‌ها هنوز نگفته‌اند می‌خواهند مراسم را بایکوت کنند، اما گلوریا استفان گفته از آن به عنوان راهی برای «به چالش کشیدن رییس‌جمهور درمورد مساله مهاجرت» استفاده خواهد کرد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید